Takie pytania można znaleźć czytając pamiętniki młodocianych. Odpowiedzieć na nie, nie jest rzecz jasna łatwo, toteż potrzeba poznawcza młodego człowieka na tym odcinku ulega z reguły frustracji, i to nieuchronnej, gdyż wiele lat mija, zanim rozwijająca się dopiero osobowość znajdzie środki do zaspokojenia potrzeby poznawczej skierowanej na siebie. Frustracja jej ma aż kilka przyczyn: do zaspokojenia potrzeby poznawczej na tym odcinku - przez określenie sensu własnej osoby - nie wystarczają kryteria, według jakich określało się dotychczas inne poznane przedmioty. Konieczne są tu: 1) stosunkowo du...
Boi się obcego, dziwnie wyglądającego człowieka nie dlatego, że jest on dziwny, ale dlatego, że nie wie, kim on jest i jaką ma dla niego wartość - pozytywną czy negatywną. Przemawia za tym fakt, że obawy te znikają po zapoznaniu z owym człowiekiem. W związku z zaspokajaniem potrzeby poznawczej istnieje, więc jakby naturalna tendencja do eliminowania z pola naszej percepcji możliwie wszystkich niezrozumiałych zjawisk albo przez ich eksplorację, albo przez ucieczkę od nich. To jest pierwszy moment. Drugim momentem jest związane z poznaniem wartościowanie, zrozumienie. Poznanie rzeczy niezrozumiałej pol...
Z czasem jednak (u przytoczonej jako przykład osi w 25 miesiącu życia) zaczynają się pojawiać wypowiedzi, które nie pozostają w wyraźnym związku z bieżącymi wrażeniami i są wyrazem aktywności własnej dziecka, mającej charakter akcji samoistnej, a nie reakcji na spostrzegane przedmioty, można by powiedzieć, że w pewnych chwilach Osia bawi się swoimi zasobami pamięci jak w innych chwilach bawi się lalką (op. cit. s. 86). W ten sposób zaczyna przejawiać się nowa właściwość psychiczna dziecka, która w miarę jego rozwijania się przechodzi również coraz wyższe fazy rozwoju, umożliwiając mu ...