Takie pytania można znaleźć czytając pamiętniki młodocianych. Odpowiedzieć na nie, nie jest rzecz jasna łatwo, toteż potrzeba poznawcza młodego człowieka na tym odcinku ulega z reguły frustracji, i to nieuchronnej, gdyż wiele lat mija, zanim rozwijająca się dopiero osobowość znajdzie środki do zaspokojenia potrzeby poznawczej skierowanej na siebie. Frustracja jej ma aż kilka przyczyn: do zaspokojenia potrzeby poznawczej na tym odcinku – przez określenie sensu własnej osoby – nie wystarczają kryteria, według jakich określało się dotychczas inne poznane przedmioty. Konieczne są tu: 1) stosunkowo duże wyrobienie w operowaniu pojęciami abstrakcyjnymi (por. Szuman, 1947); 2) określony zasób wiedzy, aparatura pojęciowa, za pomocą której tak sens można zdefiniować; 3) względnie trwałe punkty odniesienia, jeśli chodzi o pojmowanie takich spraw jak na przykład: sens społeczeństwa, zasady współpracy między ludźmi, oceny innych ludzi itp. , które to sprawy wymagają rozszerzania się horyzontów myślowych, stają się coraz to trudniejsze do zrozumienia i zawikłane, umysł młodzieży dojrzewającej odkrywa dziedziny zbyt szerokie dla siebie – pisze o tym okresie Szuman (1934); 4) określony poziom zrównoważenia emocjonalnego, tymczasem w tym wieku tego zrównoważenia najbardziej brak, a niezrównoważenie na skutek wyżej wymienionych przyczyn jeszcze się pogłębia. Wspomnieć należy również o roli dojrzewających właśnie mechanizmów dynamizujących zaspokajanie potrzeby seksualnej, które niewątpliwie mają pewien wpływ na rozwój potrzeby sensu życia, choć na razie jeszcze trudno dokładniej ustalić, na czym on polega, o niektórych faktach przemawiających za istnieniem tego wpływu wspomniano w rozdziale V obecnej pracy. Znamy jest natomiast wyraźny wpływ owych mechanizmów na przebieg procesów neurofizjologicznych w mózgu, polegający na dodatkowej tonacji kory mózgowej i na wywoływaniu zmiany procesu powstawania odruchów warunkowych, to zresztą jest zgodne z opisaną w rozdziale 10 pojęciu potrzeby rolą dominanty nerwowej. Włączenie się hormonów płciowych do ogólnego systemu regulacji wewnętrznej nie może nie wpłynąć na jej zmianę. Pewne cechy emocjonalne młodzieży dojrzewającej płciowo mają zresztą wiele podobieństw z cechami emocjonalnymi kobiet w okresie przekwitania. Podobna stabilność emocjonalna, zaleganie myśli, okresy niepokoju. Być może są jeszcze jakieś inne istotne czynniki, ale i te które wymieniono dotychczas, wystarczają, aby wszelkie próby ustalenia sensu życia w tym okresie uznać za niemal skazane na niepowodzenie; nic dziwnego, że trudności te zniechęcają młodych ludzi o mniej rozwiniętej aparaturze poznawczej i o uboższej wyobraźni do wszelkich działań w tym kierunku [przypisy: lux med godziny otwarcia, bronchografia, szpital radomsko rejestracja ]
Comments are closed.
Powiązane tematy z artykułem: bronchografia lux med godziny otwarcia szpital radomsko rejestracja
[..] Artukul zawiera odniesienia do tresci: Błąd lekarski[…]
Niestety do dermatologa trzeba miec skierowanie.
[..] Blog oznaczyl uzycie nastepujacego fragmentu Mleko jaglane[…]
czy to moze zagrażać życiu nienarodzonego dziecka?